Børsen opion sænk moms og skat

Læs hele historien på borsen.dk: http://borsen.dk/nyheder/opinion/artikel/11/171646/artikel.html#ixzz4ifT3nNA3

DEBAT – Fortravlede børnefamilier, som må bruge sparsom fritid på at pudse vinduer, skure gulve og reparere på deres lejligheder eller huse.

Tusindvis af arbejdsduelige ledige er fanget på sofaen eller i meningsløse kommunale jobkurser, selvom det eneste, de drømmer om, er identiteten og fællesskabet, der følger med et rigtigt lønarbejde.

Sådan lyder virkeligheden desværre fortsat i Danmark til trods for økonomisk opsving, kontanthjælpsloft og håndværkerfradrag. De sidste er eksempler på kringlede særordninger og fradrag, der desværre rykker minimalt ved det fundamentale problem, som er Danmarks alt for høje skatter på arbejde og momsen.

Sænk skatten i bunden

Hvis vi virkelig vil have flyttet folk fra passiv forsørgelse til ægte lønarbejde og gøre mere gavn for hinanden, ja, så skal vi først og fremmest have sænket skatten i bunden og dernæst måske også momsen på serviceydelser. I både Tyskland og Holland har man både lavere indkomstskatter og en såkaldt differentieret moms med kun 6 pct. moms på mad og arbejde.

I Schweiz opererer man med 8 pct. Det har betydet, at man i langt højere grad har udviklet landenes servicesamfund med en række job, som ellers er helt uddøde i Danmark, som f.eks. gartner, barnepiger eller udvidet hjælp i hjemmet til f.eks. rengøring og indkøb.

Alt sammen job, som mange i Danmark tidligere arbejdede med, men som i dag i ringe grad udføres – og i så fald mest sort.

Vil tjene sig hjem lynhurtigt

Så lad os nu komme i gang med at få sænket de skatter og set på den moms for serviceydelser, hvilket vi jo har mere end råd til.

Den danske statskasse står lige nu med et økonomisk råderum på 37 mia kr., som kan bruges til skattelettelser.

Der er samtidig ingen tvivl om, at lettelserne lynhurtigt vil tjene sig hjem igen for statskassen, i form af lavere omkostninger til aktivering og nye skatteindtægter fra de tusindvis af danskere, som med stolthed vil kunne stå op med os andre for at gå på arbejde.